پرونده خیابان پاسداران روی میز پیگیری



دولت و مجلس پس از بررسی رویدادهای خیابان گلستان هفتم در پاسداران، هرگونه خشونت را محکوم کرده و خواستار برقراری آرامش و امنیت در کشور شدند. قوه مجریه و مقننه، در بررسی‌ها و اظهارنظرهای خود، آشوبگران را از صف دراویش جدا و تأکید کردند که جامعه دراویش از رفتارهای غیرقانونی و خشونت‌بار مبرا هستند.
وزرای کشور و اطلاعات در جلسه دیروز هیأت دولت به رئیس جمهوری و سایر اعضای کابینه گزارش دادند. در جلسه غیرعلنی مجلس هم که برای بررسی این حوادث تشکیل شد، گزارش‌های رؤسای کمیسیون‌های شوراها، امنیت ملی و رئیس مجلس به نمایندگان ارائه شد. نمایندگان عضو فراکسیون امنیت ملی هم گفتند که در جلسه دیگری با حضور مدیران نهادهای امنیتی و انتظامی، رویدادها به صورت جزئی‌تر بررسی خواهد شد. در ناآرامی‌های دوشنبه شب خیابان پاسداران تهران سه نفر از عوامل نیروی انتظامی و دو نفر از نیروهای بسیج به شهادت رسیدند.


حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه روز گذشته هیأت وزیران، پس از ارائه گزارش وزرای کشور و اطلاعات از حوادث روزهای اخیر و اغتشاشاتی که منجر به شهادت تعدادی از نیروهای انتظامی و بسیج شد، به خانواده‌های شهدای عزیز تسلیت گفت و با آنان ابراز همدردی کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، وی همچنین از مدیریت سنجیده و مدارای حداکثری نیروهای عملیاتی بویژه نیروی انتظامی قدردانی و تأکید کرد: برخوردهای خشونت‌آمیز و اهانت به پلیس را که حافظ نظم و امنیت جامعه است، به هیچ وجه تحمل نمی‌کنیم. وی ضمن احترام به همه عقاید و افکار و پذیرش تنوع‌های فکری و فرهنگی، رفتارهای خشونت‌آمیز از طرف هر گروهی را بشدت محکوم کرد. رئیس جمهوری در ادامه دستگاه‌های مسئول را با هدف تقویت انسجام و یکپارچگی ملی و افزایش وحدت و همگرایی، به بررسی و کند و کاو در ریشه‌های شکل‌گیری این گونه حوادث مأمور کرد.
تماس تلفنی با فرمانده نیروی انتظامی
رئیس جمهوری همچنین پس از جلسه هیأت دولت در تماس تلفنی با سرتیپ پاسدار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، ضمن تسلیت شهادت تعدادی از مأموران فداکار و خدوم نیروی انتظامی در اغتشاشات و حوادث روزهای اخیر، از مدیریت سنجیده و در عین حال مقتدرانه نیروهای عملیاتی بویژه نیروی انتظامی قدردانی و تأکید کرد که دولت با تمام توان از حافظان امنیت کشور پشتیبانی می‌کند. روحانی همچنین به خانواده‌های معظم شهدا در این اغتشاشات اخیر تسلیت گفت و افزود: رفتارها و برخوردهای خشونت آمیز و اهانت و تضعیف پلیس که حافظ نظم و امنیت جامعه است، از طرف هر گروهی که انجام گیرد، به هیچ وجه تحمل نخواهد شد. وی با تأکید بر برخورد قاطع با قانون‌شکنان و برهم‌زنندگان نظم عمومی، ضرورت توجه و رسیدگی به خانواده معظم این شهدا را مورد تأکید قرار داد.
وزیر کشور مأمور بررسی
حوادث خیابان پاسداران شد
رئیس جمهوری همچنین با صدور پیامی، شهادت سه نفر از سربازان نیروی انتظامی و دو نفر از بسیجیان را در حوادث و اغتشاشات اخیر در خیابان پاسداران در تهران تسلیت گفت و وزیر کشور را مأمور بررسی دقیق این موضوع و ارائه گزارش به افکار عمومی کرد. در بخشی از پیام روحانی آمده است: شهادت سه تن از سربازان رشید نیروی انتظامی و دو تن از بسیجیان سرافراز مایه تأثر و تألم فراوان شد.  این سربازان غیور کشور که در راه ایجاد نظم و آرامش جان خود را ایثارگرانه در طبق اخلاص گذاشتند و مظلومانه به شهادت رسیدند، قطعاً به عنوان شهیدان نظم و آرامش در یاد مردم جاودانه خواهند ماند.
رئیس جمهوری در این پیام از وزیر کشور به عنوان رئیس شورای امنیت کشور خواست به صورت دقیق این حادثه را بررسی و تمامی عوامل ایجاد اختلال در نظم جامعه را شناسایی کرده و گزارش شفاف و دقیقی را در اسرع وقت به افکار عمومی ارائه کند.
روحانی در این پیام تأکید کرد: لازم است مسئولان ذیربط ضمن دیدار با خانواده شهدا به مجروحان نیروی انتظامی وبسیج در این حادثه رسیدگی جدی کنند. وی در پایان این پیام با ابراز تألم و تأثر فراوان، شهادت این عزیزان را به خانواده‌ها، نیروی انتظامی و بسیجیان تسلیت گفته و از خداوند متعال علو درجات را برای آنان خواستار شد.
پیام جهانگیری به سردار اشتری
معاون اول رئیس جمهوری هم در پیامی به فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران شهادت مظلومانه تعدادی از مأموران فداکار نیروی انتظامی و بسیج در حوادث تأسف انگیز چند روز اخیر را تسلیت گفت. به گزارش ایرنا، در پیام اسحاق جهانگیری آمده است: «بدون تردید خویشتنداری پلیس و نیروهای امنیتی و انتظامی در مدیریت هوشمندانه، صبورانه و سنجیده ناآرامی‌های اخیر که علی رغم شهادت و مجروحیت تعدادی از نیروهای خدوم خود، مقتدرانه و به دور از خشونت تلاش کردند با حداقل خسارت و تلفات، نظم و امنیت را برقرار کنند، از نگاه هیچ ناظر منصفی پنهان نخواهد ماند.»
رحمانی فضلی: تخلف عده‌ای
به پای همه دراویش نوشته نشود
وزیر کشور که در پایان جلسه هیأت وزیران با خبرنگاران سخن می‌گفت، با بیان اینکه دراویش را جریانی عاقلانه، منطقی و معتدل می‌نامیم، تأکید کرد که به هیچ وجه حوادث دوشنبه شب خیابان پاسداران را به این جریان منتسب نمی‌کنیم. به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی حوادث دوشنبه شب خیابان پاسداران را ناگوار و متأثرکننده توصیف کرد و گفت که مردم عزیز ما حتماً کسانی که نظم عمومی را برهم بزنند و قانون را زیر پا بگذارند و با خشونت برخورد کنند، نخواهند بخشید. وی با بیان اینکه دولت، دستگاه‌های امنیتی و انتظامی، بسیج و سپاه به هیچ وجه در مقابل خشونت‌طلبی و افراطی‌گری و قانون‌شکنی مراعات کسی را نخواهند کرد، از قوه قضائیه نیز خواست با همه مسببان این ماجرا برخوردی قانونی و صریح انجام دهد.
وزیر کشور با بیان اینکه قانون‌شکنان گمان نکنند مدارا و خویشتنداری ناجا ناشی از انفعال این مجموعه است، اضافه کرد: تلاش شده بود با مذاکره و صحبت  مسأله حل شود، اما متأسفانه افرادی که اغتشاشگر بودند به دنبال رعایت شئون قانونی و همکاری با ناجا نبودند و به هیچ وجه حاضر به مذاکره نشدند و اقدام به انجام فعالیت‌های غیرقانونی و خشونت‌طلبانه کردند. نهایتاً نیز ظرف مدت 15 دقیقه نیروی انتظامی توانست افرادی را که در آن محل بودند بازداشت کند و به مراجع قضایی بسپارد.
رحمانی فضلی با بیان اینکه مسائل و موضوعاتی که رخ داده را نباید به یک جریان بسیار بزرگ اجتماعی به نام دراویش عمومیت داد، افزود:‌ در هر کدام از اقشار و گروه‌ها افرادی هستند که به جای آنکه به قانون متوسل شوند، اقدامات خود را در ورای قانون می‌دانند. در این زمینه رسانه‌های خارجی بویژه برخی کانال‌های فضای مجازی و سایت‌ها این موضوع را به گونه‌ای مطرح کردند که به جریان دراویش در کشور منتسب شوند.
وی گفت: جریان دراویش کشور را  جریانی عاقلانه، منطقی و معتدل می‌دانیم و به هیچ وجه حوادث خیابان پاسداران را به این جریان منتسب نمی‌کنیم، اما باید با کسانی که مرتکب خلاف شدند برخورد قانونی شود.
محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری نیز با اشاره به تشکر هیأت دولت از وزارتخانه‌های اطلاعات و کشور و نیروی انتظامی و بسیج برای مدارا و خویشتنداری با معترضان و همدردی با خانواده‌های شهدای ماجرای خیابان پاسداران، اعلام کرد: رئیس‌ جمهوری دستور دادند در اسرع وقت به وضعیت زخمی شدگان این حادثه رسیدگی شود.
وزیر کشور همچنین در پیامی به فرمانده نیروی انتظامی شهادت نیروی‌هاى تلاشگر ناجا و بسیجیان در  ناآرامى‌هاى خیابان پاسداران را تسلیت گفت. در این پیام آمده است: «نظر به اینکه در جریان وقایع اخیر، عده‌اى قانون گریز و مخل امنیت عمومی با سوء استفاده از سعه صدر و خویشتنداری کارکنان خدوم و زحمتکش ناجا علاوه بر آسیب رسانیدن به اموال عمومی و مضروب و مجروح نمودن مردم و عوامل انتظامی، تعدادی از نیروهای عزیز و تلاشگر ناجا و بسیجیان فداکار را نیز به طرز ناجوانمردانه‌اى به شهادت رسانیده‌اند اینجانب ضمن عرض تسلیت و تعزیت شهادت این عزیزان جان برکف به جنابعالی، همرزمان و خانواده‌های محترم عزیزان از دست رفته، از درگاه خداوند سبحان برای خانواده‌های این شهدای معزز صبر جمیل و اجر جزیل مسألت دارم.»
دستور محسنی اژه‌ای به دادستانی تهران برای مجازات عاملان حادثه
سخنگوی قوه‌قضائیه از دادستانی تهران خواست هرچه‌ سریع‌تر پرونده افرادی را که اقداماتی مشابه جریانات تکفیری و داعشی داشتند تکمیل کند. به‌گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در واکنش به حوادث اخیر خیابان پاسداران، گفت: اگر کسانی از طریق قانون شکنی مخل نظم و امنیت و آرامش مردم شوند و بخواهند با فشارهای داخل و بیرون برای مردم اضطراب و دلهره ایجاد کنند، باید به‌طور جد در مقابل آن ایستاد. وی از ورود دادستانی تهران به‌موضوع حوادث خیابان پاسداران خبر داد و گفت: دادستان تهران با تمام توان و امکانات وارد شده و تا به امروز هم این مسائل را دنبال کردند. به دادسرای تهران تأکید شده که با سرعت، جدیت و کمک سیستم انتظامی و اطلاعاتی در مورد همه عوامل مخل آرامش و امنیت مردم و کسانی که تخریب داشته و برای به شهادت رساندن عزیزان ما اقداماتی مشابه جریانات تکفیری و داعشی داشتند، با تمام توان وارد شده و هرچه سریع‌تر پرونده آنها را تکمیل کنند. محسنی اژه‌ای تصریح کرد: کسانی که در این راستا مجرم هستند هر چه زودتر باید به مجازات متناسب قانونی برسند.
روایت سخنگوی هیأت رئیسه مجلس
از رویداد گلستان هفدهم
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش‌های ارائه شده به نمایندگان در جلسه غیرعلنی، خبرداد که رد پایی از خارج از کشور در حوادث خیابان پاسداران وجود دارد که باید بررسی شود.
به گزارش ایرنا، بهروز نعمتی
در تشریح زمینه‌های به خشونت کشیده شدن رویدادهای خیابان پاسداران، اظهار کرد: در پاسگاه گاندی نیروی انتظامی به دو پراید مشکوک می‌شود و آن‌ها را تعقیب می‌کند که یکی از آن‌ها خراب و رها می‌شود و سارقان سوار پراید بعدی می‌شوند، اما در فاصله چند ساعت به پاسگاه مراجعه می‌کنند و می‌گویند خودرو ما به سرقت رفته است که بعد از بررسی می‌بینند این همان خودرویی است که خراب شده و یکی از سارقان که جزو دراویش است، بازداشت می‌شود و بعد از آن هم تعدادی به سهم‌خواهی از او و برای اینکه آزاد شود، به پاسگاه مراجعه می‌کنند و ماجرا از اینجا شروع می‌شود. وی اضافه کرد: فردی که مأموران را زیر گرفته برادر همان سارق است و این وقایع با خارج از کشور هم ارتباطاتی دارد که باید بررسی شود. نعمتی با بیان اینکه این وقایع به اتفاقات 10 روز قبل ربطی ندارد، افزود: دستگاه‌های امنیتی و قضایی تکلیف‌شان را می‌دانند، به نظر می‌رسد در این زمینه از حلم نظام سوء استفاده کردند. سخنگوی هیأت رئیسه درباره مجروحان دراویش این حادثه هم گفت: آنان خودشان با شمشیر و آلات دیگر اقدام به ضرب و شتم کردند. در این حادثه حتی یک گلوله هم شلیک نشده است.
بروجردی: با دراویش مشکل نداریم
علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در تذکری در صحن علنی مجلس، بدون اشاره به گزارش خود به نمایندگان در جلسه غیرعلنی، جنایت تروریستی در خیابان پاسداران تهران را که منجر به شهادت 5 نفر شد محکوم و از نیروهای وزارت اطلاعات و بسیج برای کنترل این حادثه تشکر کرد. وی خواستار برخورد جدی با برهم زنندگان امنیت و آرامش مردم و قاتلان جنایت تروریستی خیابان پاسداران شد.
بروجردی در حاشیه جلسه مجلس نیز در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره مجروح شدن احتمالی دراویش گفت: در دعوا حلوا پخش نمی کنند‍. آنان عامل اصلی واقعه اخیر بودند. البته ما به عنوان نظام جمهوری اسلامی ایران مشکلی با دراویش نداریم. آنان ده‌ها سال است که در جامعه ما حضور دارند، خانقاه دارند و در جامعه ما فعالیت می‌کنند، اما موضوع اخلال در امنیت حد و مرز ندارد. حال  می‌خواهد درویش باشد یا غیر درویش. حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر نیز در اخطاری با استناد به اصل 79 قانون اساسی از قوه قضائیه خواست تا با آشوبگران خیابان پاسداران که باعث بر هم زدن آرامش مردم شدند، برخورد جدی کند.
علیرضا رحیمی، عضو فراکسیون امید نیز در کانال «تلگرام» خود بخش‌هایی از مطالب طرح شده در کمیسیون امنیت ملی را تشریح کرد.  رحیمی گفت: قبل از اقدام به هرگونه دستگیری افراد از سوی نیروی انتظامی، فرمانده ارشد پلیس طی مذاکره‌ای با تجمع کنندگان و درخواست متفرق شدن یک ساعت به آنان مهلت داده، اما با سپری شدن زمان و اصرار به اقدامات غیرعادی خود، بیش از ۳۶۰ نفر بازداشت می‌شوند.

برش
نورعلی تابنده: ممکن است در مسلک درویشی هم کسانی باشند که برخلاف دستورات عرفانی رفتار ‌کنند

نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی نیز روز گذشته با صدور بیانیه‌ای، با بیان اینکه نمی‌داند عوامل اغتشاش‌های اخیر چه کسانی بودند، خواستار خودداری هواداران خود از عزیمت به تهران شد. در این بیانیه که در پایگاه اطلاع‌رسانی «مجذوبان نور» منتشر شده است، وی با بیان اینکه اعتقاداتم بنا بر مذهب شیعه است، شیعه‌ دوازده امامی، که منتظر ظهور دوازدهمین امام (عج) هستم، اظهار کرد: در چند روز اخیر ظاهراً مثل اینکه تصادمی شده که دقیقاً نمی‌دانم بین چه کسانی و چه طوری است، گویا چند نفر هم کشته شده‌اند که به هر جهت من متأثر شدم. همچنین شنیده‌ام خیلی از فقرا (اعضای این گروه) هم شاید برای تسلیت به این بزرگواران و یا شاید جهات دیگری عازم تهران هستند، حال آنکه من قبلاً هم گفته‌ام به تهران آمدن‌شان صحیح نیست، برای اینکه هم جمعیت اینجا زیاد می‌شود و معلوم نیست بتوانند به راحتی به سر ببرند و هم اینکه اگر بیایند و برگردند، سفر کوتاهی خواهد بود برای اینکه در تعطیلات عید نوروز مردم برای گذراندن تعطیلات از تهران بیرون می‌روند، پس بهتر است در منزل خودشان باشند برای آمادگی پذیرایی از مسافرینی که در ایام تعطیلات می‌آیند. اگر هم بابت سلامتی من دلنگران هستند و می‌خواهند به تهران بیایند، بحمدالله حالم خوب است و جای هیچ گونه نگرانی نیست. بنابراین در این مدت به تهران نیایند.
وی همچنین با اشاره به اینکه مرام درویشی، میان مردم ایران و بلکه مسلمانان جهان مورد محبت و احترام است، اضافه کرد: اعتقاد من این است که همه‌ رجال مملکت و بلکه همه‌ ممالک دنیا باید بکوشند دشمنی‌ها را از میان بردارند. البته من چون مرامم درویشی است و در درویشی دخالت‌های سیاسی نیست، من فقط نظر خود را می‌دهم و امیدوارم این نظر هم مورد قبول و اجرا قرار بگیرد.
نورعلی تابنده با بیان اینکه فقرا (دراویش) در تعلیماتی که می‌بینند و دیده‌اند، چه در مجالس رسمی فقری و چه در مجالس وضع و خطابه، همگی آماده‌ صله و دوستی هستند، اظهار کرد: ممکن است در مسلک درویشی هم کسانی باشند که برخلاف دستورات درویشی و عرفانی رفتار می‌کنند، یا روی غلبه‌ احساسات و با ابراز احساسات قوی از کوره در می‌روند و چه بسا مرتکب اعمال نادرست و نامقبول درویشی شوند، باید جلوی آنها را گرفت که از کوره در نروند، ولی بالاخره آنها هم انسان‌هایی هستند که باید به حالشان رسیدگی شود تا به خطای خود پی ببرند. وی ابراز امیدواری کرد که بعد از این در جامعه ما و حتی در همه جوامع، جنگ و جدال از بین برود و همه با مهر و محبت با یکدیگر زندگی کنند.